Příklady dobré praxe

BRAINPOP

  • od roku 1999
  • Animované edukativní pomůcky pro žáky i učitele
  • řada zahraničních ocenění
  • placené
  • Brainpop Jr. – pro děti
  • Brainpop – pro dospělé
  • Brainpop ESL – na výuku angličtiny
  • Bradinpop Espanol – na výuku španělštiny
  • Gameup – portál s naučnými hrami
  • Může sloužit pro samostatné učení, skupinové učení nebo dokonce učení ve třídě
  • My Brainpop – zde si můžou jednotlivci nebo třídy zapisovat již splněné kurzy, hry a další aktivity. Zároveň dochází k porovnávání výsledků napříč jednotlivci, skupinami, třídami a školami
  • Učitel může vybírat z jednotlivých modulů (kvízy, hry, videa, prezentace aj) tak, aby sestavil plán třídě přesně na míru a to napříč obory (i humanitní vědy)
  • Mobilní aplikace
  • Teachers community – setkávací platforma pro učitele z celého světa, která slouží k výměně zkušeností, materiálů, atd.
  • Academic standarts tool – vyhledávací systém, který podle zvolených kritérií (místo/předmět/stupeň vzdělání) vyhledá ideální materiály/pomůcky k výuce
  • Brainpop se v současnosti používá na 20% Amerických škol
  • Animované hry, filmy, kvízy, mobilní aplikace, publikace aj

Hlavní devíza: multimediální a interaktivní obsah, rozmanitost nástrojů

image001

nuttyscientists.com

  • Od roku 1996
  • Přední světový poskytovatel interaktivních výukových programu pro děti (napříč obory)
  • každým rokem projde jejich programy více než 5 milionu dětí!
  • 147 poboček v 35 zemích světa
  • Pro děti ve věku 4-16 let
  • Přední světové ocenění (asociace učitelů aj)
  • In-class workshopy
  • Campy/tábory
  • Vědecké shows
  • Osvětové kampaně
  • Věda na klíč pro velké společnosti (Coca-cola, Nike, National Geographic, Volvo aj)
  • NEMAJI INTERAKTIVNÍ PORTÁL – osobní kontakt, interakce, vše naživo
  • Vlastní výukové a osvětové pomůcky (pokusy, videa, kvizy, publikace aj) – nejsou přístupné online
  • Franchise politika – v ČR není, nejblíže v Německu

Hlavní devíza: Osobní kontakt, názorná výuka, rezignace na multimediální webovou platformu

image003

Wonderville

  • Interaktivní portál portál pro děti
  • Mezinárodní ocenění za povzbuzování dětské zvědavosti a touhy objevovat
  • Matematika a věda
  • 30 interaktivních her (vlastní vývoj)
  • Puzzle, křížovky, kvízy
  • Videa z praxe (ne educlipy) – například představení konkrétního vědce, jeho práce a jeho jednoho pracovního dne /pracovní náplně. Pro pochopení toho, co doopravdy znamená být vědcem v konkrétním oboru a případné nasměrování dětí k jejich budoucí kariéře.
  • Edukomiksy
  • Science facts – něco jako online encyklopedie, naučné texty
  • Návody na experimenty
  • Rozhraní zvlášť pro studenty, učitele a rodiče.

Hlavní devíza: Multimédiální webová platforma – hry a kvízy. Netradiční přístup k formátu videa (ne educlipy či naučné dokumenty).

image005

ASK DOCTOR UNIVERSE

  • Krásně jednoduchý koncept
  • Jen okno, kde dítě položí otázku, na kterou chce znát odpověď
  • v co nejkratším termínu přijde na email odpověď – samozřejmě vhodně zvolenou formou a s potřebnými materiály, případnými odkazy na věci co s tématem souvisí (kam dál)
  • Funguje pod Washington State University
  • Archiv zodpovězených otázek
  • Příklad otázky: Co uvidíš ze země, když se mezi zemí a měsícem ocitne černá díra (tzn. nejen triviální otázky)

Hlavní devíza: Originální a snadno realizovatelný koncept

image007

Amusement Park Physis

  • Jedna velká interaktivní hra
  • Děti řeší rébusy a tím se učí
  • Motivace skrze splněné úkoly
  • Rezignace na materiály a další podpůrné nástroje – jen herní rozhraní
  • Funguje pod LEARNER.OGR – viz LEARNER.ORG

Hlavní devíza: Propracována a rozsáhlá interaktivní hra – rezignace na ostatní formy výuky.

 image009

Popularně vědecké stránky/portály – TOP 15 | UDÁJE Z ČERVNA 2014

 image011 1 | HowStuffWorks
19,500,000 – Estimated Unique Monthly Visitors  
 image012 2 | NASA
12,000,000 – Estimated Unique Monthly Visitors
 image013 3 | Discovery
6,500,000 – Estimated Unique Monthly Visitors
 image014

4 | LiveScience
5,250,000 – Estimated Unique Monthly Visitors

 image015 5 | ScienceDaily
5,000,000 – Estimated Unique Monthly Visitors
 image016 6 | ScienceDirect
3,900,000 – Estimated Unique Monthly Visitors
 image017 7 | Space
3,500,000 – Estimated Unique Monthly Visitors
 image018 8 | ScientificAmerican
3,300,000 – Estimated Unique Monthly Visitors
 image019 9 | Nature
3,100,000 – Estimated Unique Monthly Visitors.
 image020 10 | PopSci
2,800,000 – Estimated Unique Monthly Visitors
 image021 11 | SmithsonianMag
2,500,000 – Estimated Unique Monthly Visitors
 image022 12 | TreeHugger
2,200,000 – Estimated Unique Monthly Visitors
 image023 13 | NewScientist
1,100,000 – Estimated Unique Monthly Visitors
 image024 14 | ScienceMag
900,000 – Estimated Unique Monthly Visitors
 image025 15 | RedOrbit
500,000 – Estimated Unique Monthly Visitors

SPOLEČNÉ RYSY:

  • Zaměřují se na širokou veřejnost (tzn. laici i odborníci)
  • Exaktní fakta nenásilnou/popularizační formou
  • Magazínová forma
  • Blogy a novinky ze světa vědy
  • Přesahy do populární kultury (filmy, design, hudba aj)
  • NEJSOU INTERAKTIVNÍ
  • NEJSOU MULTIMEDIÁLNÍ – k textům pouze videa (na vysoké úrovni)
  • Často mají vlastní sub stránky s více interaktivní/multimediální formou, které jsou zaměřené na konkrétní skupiny uživatelů (děti, vědci, kutilové aj)
  • V podstatě koncept: Každodenní novinky a zajímavosti ze světa vědy – to jim zajištuje pravidelné návštěvníky (jsou neustále aktuální i na sociálních sítích)

 

LEARNER.ORG

  • Profesionální materiály pro učitele napříč osnovami/obory
  • Naučná videa
  • Video kurzy
  • Blog a Novinky
  • Plány/scénáře výuky
  • interaktivní hry
  • Školení/kurzy pro učitele
  • Distanční studium
  • Workshopy
  • Řazení podle třídy/věku studentů (přizpůsobivé) – filtr, který najde materiály na míru cílové skupiny a požadavkům lektora

 image026