Řekni mi a zapomenu, ukaž mi a zapamatuji si, zapoj mě a pochopím.
„učení věcí“ místo „učení o věcech“
„myšlení jak“ místo „myšlení co“
BADATELSKY ORIENTOVANÁ VÝUKA:
- je modelem vzdělání, filozofií učení (se)
- je kritická k tradiční škole
- je reakcí na výzvy světa konce 20. a počátku 21. století
- realizuje Sokratovskou metodu
- navazuje na pedagogického reformátora Johna Deweye (učení zaměřené na dítě založené na zkušenostech reálného světa)
je provázaná s konstruktivismem (Dewey, Piaget, Montessori)
- je reakcí na sovětskou technologickou dominanci ve druhé polovině 50. let (Sputnik)
- je všeobecná (nejen technická a přírodovědná)
- ukazuje vědu jako vědeckou metodu
- odkazuje na přirozenost učení (malé dítě)
- založená na zapojení žáků/studentů rozvíjí zvědavost a fascinaci žáků/studentů (pohon)
- soustředí se na pochopení
- divergentní myšlení staví na místo konvergentního
- sází na dovednosti, postoje a myšlenkové návyky (místo znalostí)
- před ovládnutí látky staví ovládnutí dovedností umožňující ovládnutí látky
- má vést k úspěšnějšímu řešení problémů obecně
- tvrdí, že není nejdůležitější „co víme“, ale „jak jsme na to přišli“
- soustředí se na to, jak z informací vzniká využitelné a přenosné poznání
- angažuje všechny smysly
- vybízí k ptaní (nezná správnou odpověď, zná vhodné odpovědi)
- staví na zdokonalování techniky kladení otázek
- nechává žáka rozhodovat, co potřebuje nebo chce vědět
- stojí na přesvědčení, že vědění, které generuje věda, je podobné tomu, které může vznikat ve třídě (fond vědění)
- je interaktivní a skupinová
- předává různé pohledy na svět
- učí základním způsobům myšlení jednotlivých vědních disciplín
- snaží se srovnávat a propojovat
- lépe (protože protože) propojuje nové se starým
- hledá organizovanost jevů a vztahy mezi nimi
- spojuje dané učební téma s jejím širším kontextem, schopnostmi zpracování informace a výchovou určitých myšlenkových návyků
- soustředí se na žáka/studenta a jeho rozvoj
- učitele chápe jako facilitátora nebo mediátora
- žáka/studenta učitel podporuje a dává mu zpětnou vazbu ptaním
- takto klade na větší důraz na učitelovy dovednosti
- ruší fixní místo učitele a žák/studentů ve třídě
- chce, aby žák/student se vnímal jako subjekt učení (vnímání dosaženého pokroku)
- - podporuje studenty/učitele v postupné přejímání zodpovědnosti za vlastní učení
- učí vyjadřovat vlastní ideje různými způsoby (deník, zpráva, kresba, graf aj.)
- připravuje učitele na nečekané situace
- obzvlášť dbá na prostředí ve třídě
- zapojuje možné scénáře a předvídání
- nahrazuje učebnice přístupem k různorodým zdrojům informací
- učí pozorovat, sbírat, analyzovat a skládat informace, činit závěry a uvádět důkazy
DALŠÍ SMĚRY:
constructivism, future problem solving program, problem based learning, the whole language, multiple intelligence work, cooperative and collaborative learning, discovery learning, process oriented guided inquiry learning, project-based learning, learning by teaching, active learning, collaborative learning, observational learning, learning through play, edutainment, …