Teorie BOV

Řekni mi a zapomenu, ukaž mi a zapamatuji si, zapoj mě a pochopím.

 „učení věcí“ místo „učení o věcech“

„myšlení jak“ místo „myšlení co“

 BADATELSKY ORIENTOVANÁ VÝUKA:

  • je modelem vzdělání, filozofií učení (se)
  • je kritická k tradiční škole
  • je reakcí na výzvy světa konce 20. a počátku 21. století
  • realizuje Sokratovskou metodu
  • navazuje na pedagogického reformátora Johna Deweye (učení zaměřené na dítě založené na zkušenostech reálného světa)

je provázaná s konstruktivismem (Dewey, Piaget, Montessori)

  • je reakcí na sovětskou technologickou dominanci ve druhé polovině 50. let (Sputnik)
  • je všeobecná (nejen technická a přírodovědná)
  • ukazuje vědu jako vědeckou metodu
  • odkazuje na přirozenost učení (malé dítě)
  • založená na zapojení žáků/studentů rozvíjí zvědavost a fascinaci žáků/studentů (pohon)
  • soustředí se na pochopení
  • divergentní myšlení staví na místo konvergentního
  • sází na dovednosti, postoje a myšlenkové návyky (místo znalostí)
  • před ovládnutí látky staví ovládnutí dovedností umožňující ovládnutí látky
  • má vést k úspěšnějšímu řešení problémů obecně
  • tvrdí, že není nejdůležitější „co víme“, ale „jak jsme na to přišli
  • soustředí se na to, jak z informací vzniká využitelné a přenosné poznání
  • angažuje všechny smysly
  • vybízí k ptaní (nezná správnou odpověď, zná vhodné odpovědi)
  • staví na zdokonalování techniky kladení otázek
  • nechává žáka rozhodovat, co potřebuje nebo chce vědět
  • stojí na přesvědčení, že vědění, které generuje věda, je podobné tomu, které může vznikat ve třídě (fond vědění)
  • je interaktivní a skupinová
  • předává různé pohledy na svět
  • učí základním způsobům myšlení jednotlivých vědních disciplín
  • snaží se srovnávat a propojovat
  • lépe (protože protože) propojuje nové se starým
  • hledá organizovanost jevů a vztahy mezi nimi
  • spojuje dané učební téma s jejím širším kontextem, schopnostmi zpracování informace a výchovou určitých myšlenkových návyků
  • soustředí se na žáka/studenta a jeho rozvoj
  • učitele chápe jako facilitátora nebo mediátora
  • žáka/studenta učitel podporuje a dává mu zpětnou vazbu ptaním
  • takto klade na větší důraz na učitelovy dovednosti
  • ruší fixní místo učitele a žák/studentů ve třídě
  • chce, aby žák/student se vnímal jako subjekt učení (vnímání dosaženého pokroku)
  • - podporuje studenty/učitele v postupné přejímání zodpovědnosti za vlastní učení
  • učí vyjadřovat vlastní ideje různými způsoby (deník, zpráva, kresba, graf aj.)
  • připravuje učitele na nečekané situace
  • obzvlášť dbá na prostředí ve třídě
  • zapojuje možné scénáře a předvídání
  • nahrazuje učebnice přístupem k různorodým zdrojům informací
  • učí pozorovat, sbírat, analyzovat a skládat informace, činit závěry a uvádět důkazy

 DALŠÍ SMĚRY:

constructivism, future problem solving program, problem based learning, the whole language,  multiple intelligence work, cooperative and collaborative learning, discovery learning, process oriented guided inquiry learning, project-based learning, learning by teaching, active learning, collaborative learning, observational learning, learning through play, edutainment, …